Dubbele finaliteit - TSO
Biotechnieken is een studierichting binnen de dubbele finaliteit. Leerlingen krijgen een brede focus in het specifiek gedeelte op chemie en statistiek. In deze richting staan vooral labo- en STEM-vaardigheden en het analysen van biochemische productieprocessen centraal.
Leerlingen die houden van chemie, laboactiviteiten en biochemische processen zitten hier op hun plaats. Ze werken graag nauwkeurig en hebben oog voor detail. Onderzoeken, analyseren en oplossingen zoeken voor problemen zijn een kolfje naar hun hand.
De lessentabel van het 3de en 4de jaar Biotechnieken vind je onderaan deze pagina.
Heb je in de tweede graad gekozen voor Biotechnieken dan ben je best voorbereid voor de studierichting 'Biotechnologische en chemische technieken in de derde graad
Als studierichting met dubbele finaliteit kunnen leerlingen kiezen voor de arbeidsmarkt of om verder te studeren. De intensieve samenwerking met het Hoger onderwijs zorgt ervoor dat leerlingen
reeds tijdens hun middelbare opleiding in aanraking komen met tal van mogelijke vervolgopleidingen zoals laborant, forensisch onderzoeker, onderwijs, biotechniek, ….
De studierichting Biotechnologische en chemische technieken is een studierichting in de dubbele finaliteit. Leerlingen zullen leerinhouden uit biologie, chemie, wiskunde en informatica aanleren, nemen een onderzoekende houding aan en oefenen om labovaardigheden eigen te worden en processen in kaart te brengen, op te volgen en uit te voeren.
De lessentabel van het 5de jaar Biotechnologische en chemische technieken vind je onderaan deze pagina. Het 6de jaar - Techniek wetenschappen- volgt nog de oude/niet-gemoderniseerde onderwijsstructuur.
Leerlingen die graag een onderzoekende houding aan nemen en het liefst proefondervindelijk aan de slag gaan zitten hier op hun plaats. Ze zijn nieuwsgierig naar zowel levende als niet-levende materie zoals milieu, voeding en gezondheid en ecologie. Ze leren probleemoplossend denken, werken graag in een labo-omgeving en gaan kritisch om met informatie en data.
Deze studierichting is gericht op een specifieke waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar biologie, chemie en/of biochemische technieken centraal staan.
Aangezien leerlingen na de derde graad ook één of meerdere beroepskwalificaties behaald hebben, is een intrede op de arbeidsmarkt ook mogelijk.
Biotechnieken | Biotechnieken | Biotechnologische en chemische technieken | Techniek-wetenschappen | |
Schooljaar 2023-2024 | 3de jaar | 4de jaar | 5de jaar | 6de jaar |
Basisvorming | 17 | 17 | 16 | 19 |
Levensbeschouwing | 2 | 2 | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 |
Nederlands | 3 | 3 | 3 | 3 |
Engels | 2 | 2 | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 | 2 | 2 |
Geschiedenis/burgerschap | 1 | 2 | 1 | 1 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 2 |
Fysica | 1 | 1 | ||
Wiskunde | 2 | 3 | 2 | 4 |
Artistieke expressie | 1 | |||
Economische en financiële competenties | ||||
Toegepaste informatica | 1 | |||
Specifiek deel | 13 | 13 | 14 | 15 |
Wiskunde | 1 | 1 | 1 | |
(Toegepaste) chemie | 2 | 2 | 2 | 3 |
(Toegepaste) biologie | 1 | 1 | 2 | 6 |
Project STEM (labo) | 3 | 3 | 1 | |
Project STEM-engineering | 3 | 3 | 1 | |
Biotechnieken | 6 | 6 | ||
Biotechnologische en chemische technieken | 7 | |||
Fysica | 3 | |||
Ecologie | 3 | |||
Schooleigen deel | 2 | 2 | 2 | 0 |
Bio-engineering | 2 | 2 | 2 | |
Totaal | 34 | 34 | 34 | 34 |